כיצד מפרקים מנגנון אכילה רגשית ויורדים במשקל?

דמיינו כלי תחבורה, עם גלגלים.
כל עוד הגלגלים עגולים, מלאים באוויר במידה הדרושה, מקבלים כוח הנעה ומרחב לתנועה – הם מתגלגלים קדימה באופן מיטיבי. לעומת זאת, כאשר יש פנצ'ר בגלגל, האוויר דולף החוצה ובנקודה מסוימת, לא ניתן לנסוע יותר.

מה הקשר בין פנ'צר בגלגל לבין אכילה רגשית ?

אכילה רגשית מופיעה במקום בו יש פנצ'ר בגלגל החיים ובטעות נדמה לכם שהאוכל ידביק, יאטום את הדליפה ואפשר יהיה להמשיך לנסוע.
אלא שבפועל – זה לא מה שקורה.
לא זו בלבד שהאכילה לא מתקנת את הפנצ'ר אלא יוצרת פנצ'ר נוסף בפלח של הבריאות כמו גם בדימוי עצמי ואפילו פוגעת בשביעות הרצון בפלחים האחרים ונוצרים גם שם עוד ועוד פנצ'רים.

דיאטות לא עובדות כי גם דיאטה היא סוג של אשליה שאולי שמשטר נוקשה של ספירת קלוריות או נקודות או טיפות קסם ידביקו את החור הפנימי, יתקנו את הפנצ'ר.
ישנה איזו מחשבה לא רציונאלית שאולי אפשר יהיה להמשיך לנסוע תוך התעלמות מהפנצ'ר הפנימי.

לפעמים זה מחזיק זמן מה. אבל רק לזמן מה.
כי ברגע מסוים שבו נחשפים לגירוי חיצוני רגשי כלשהו, החור גדל ומעמיק יותר מכל דיאטה והכול חוזר לקדמותו.

איך עובד המנגנון של אכילה רגשית?

בגדול זה נראה כך:

מנגנון אכילה רגשית

גלגל החיים מורכב מפלחים שונים, מרחבי החיים השונים.
בסוף המאמר מחכה לכם תרגיל "גלגל החיים" שיאפשר לכם לזהות אם יש פנצ'רים בגלגל החיים שלכם.

איך מפרקים את מנגנון האכילה הרגשית ויורדים במשקל ?

כשיש פנצ'ר באחד מהפלחים של גלגל החיים, דליפת האוויר תשפיע על הגלגל כולו. על מנת לפרק את מנגנון האכילה הרגשית הדבר הראשון שצריך לקרות זה להבין שהאכילה הרגשית היא רק סימפטום לדליפה בגלגל החיים.
היכולת שלנו לטפל בפנצ'ר עצמו ולא להתעלם ממנו היא הדרך היחידה להתמודד עם האכילה הרגשית.

השלב הכי חשוב בתהליך פירוק מנגנון האכילה הרגשית הוא לחזק את היכולת להכיל כאב ותחושות לא נעימות במקום לסתום את הפנצ'ר באוכל או בדיאטה סגפנית (זה בדיוק אותו מנגנון).

איך עושים את זה בפועל ?

צעד ראשון: זהו את הפלחים בחיים בהם אי נחת היא המקור לאכילה הרגשית שלכם.
תוכלו להיעזר בתרגיל גלגל החיים – כאן (פשוט הדפיסו וסמנו) .

התרגיל מבטא את האופן שבו עגלת חייכם מתנהלת. כמובן שככל שהגלגל יותר גדול ויותר עגול כך חייכם מתנהלים באופן רך ומיטיב יותר. אני מניחה שתגלו שהאכילה הרגשית מופיעה בפלחים בהם שביעות הרצון שלכם נמוכה.

איפה מתחילים?

בפלח אותו זיהיתם שהוא מקור העיקרי לאכילה הרגשית. במרחב בחיים שבו אתם רוצים להימנע מהסבל, מאי הנחת, מהתסכול, מהכאב ומצאתם שאוכל ממלא את התפקיד הזה ולו לדקות ספורות.

מתחילים במקום שאתם אוכלים את עצמכם ומאביסים את עצמכם כדי לא לחוות את מה שנתפס על ידיכם כלא נעים, לא רצוי.

מניסיוני הרב עם לקוחותיי אני יודעת שכאשר:
א. מסיטים את המיקוד מהאכילה עצמה לאיזון במעגל החיים
ב. מתמקדים בפיתוח היכולת להכיל אי נחת
ג. ובמקביל מעלים את רמת הנחת
התוצאה היא שהרעב הפנימי נרגע ואיתו האכילה וההאבסה הרגשית.

צעד שני: התאמנו ותרגלו את היכולת שלכם לשהות עם אי נחת מבלי למצוא לו פתרון מיידי.
(כלי מטיבי לזה הוא תרגול מיינדפולנס)

צעד שלישי
1. לראות את המצוי באור חדש
גישה שלילית באחד מפלחי גלגל החיים היא חור ממנו דולף האוויר מגלגל החיים והיא משפיעה על הגלגל כולו.
זה השלב לשנות את הגישה.

לעיתים תגיעו למסקנה שהדברים לא בשליטתכם.
אתם יכולים לעשות כמיטב יכולתכם בכיוון יצירת המציאות ועדיין, התוצאה לחלוטין לא בשליטתכם (למשל-זוגיות) ועדיין, האם תרצו לשעבד את האושר של היום למען העתיד ועד שהוא יגיע תמלאו את חסר באוכל ?
כמובן שהתשובה היא לא!!! לכן, מוטב למצוא את הדרך להעלות את רמת שביעות הרצון כבר היום.

שינוי גישה זו אחת הדרכים. בהמשך תקבלו כמה רעיונות שיעזרו לכם בעזרת פעולות קטנות להשיג שינויים גדולים.

2. לדמות את המציאות חדשה, לזהות לאן אתם רוצים להגיע ולהתחיל לפעול
א. איך יראו חייכם בפלח הזה כאשר יהיה 10?
ב. מה העוצמות שלכם שתוכלו לרתום לטובת הדרך הזו?
ג. בנו תכנית פעולה מפורטת עד לרמה של action item למחר בבוקר.
ד. התחילו לפעול!

כבונוס על זה שהגעתם עד סוף המאמר אני מצרפת לכם שלב נוסף

3. אמצו תזונה רגשית כתחליף לאכילה הרגשית

איך תספקו לעצמכם תזונה לנפש כתחליף לאכילה הרגשית ?

1. נהלו יומן הוקרות.
קחו פנקס וכתבו בו בכל יום את הדברים הטובים, על מה אתם מודים ומברכים. עצם ההתכוננות כבר משנה את איכות החוויה. יש היום אפליקציות במקום פנקס פיסי שיכולות לחסוך לכם את הכתיבה. פשוט תעשו gratitude journal ותתחילו לכתוב 🙂

2. הגדילו את רמת הנתינה.
אין כמו נתינה להעלאת שביעות הרצון. ברוח יומן ההוקרות נהלו יומן נתינה. נתינה יכולה להיות התנדבות ויכולה להיות גם מודעות בחיי היום יום להלך רוח של נדיבות והתחשבות באחר. אין כמו נתינה כדי לעסוק פחות במצוקות שלנו (אותם מצבי רוח המובילים למקרר).

3. פעילות גופנית.
גם כאן אני בעד צעד קטן לשינוי גדול.
התחילו בלחנות קצת יותר רחוק, לעלות קומה ברגל, ובלבד שכל יום הגוף ינוע. מצאו פעילות נעימה לכם, גם ריקוד נחשב ואפילו מומלץ.

4. רקדו!!
אפילו בבית. לשים מוזיקה ולרקוד בסלון.

5. תרגלו מיינדפולנס.
שבו בשקט, התמקדו בנשימה ובתחושות הגוף. הגבירו את היכולת להפנות תשומת לב לחוויה הנוכחת ברגע הווה.
האכילה הרגשית נובעת תמיד מתוך מחשבות על מה שהיה או מתח ממה שאולי יהיה. 10 דקות כאלה ביום בשביל ההתחלה.

כפי ששמתם לב אני לא מתייחסת בכלל באוכל שבצלחת. כי כל עוד מה שאוכל אתכם מנהל אתכם – מה שאתם אוכלים הוא ממש משני.

במידה ותרגישו צורך לקבל הדרכה, הנחיה ואימון לשחרור מנגנון האכילה הרגשית בעזרת מיינדפולס, צרו איתי קשר במייל או טלפונית: 052-3222803

אם יש לכם שאלות או מחשבות שתרצו לשתף אותי, אשמח מאוד להשתתף איתכם. כתבו לי כאן למטה בתגובות או שלחו אלי מייל.

6 תגובות

  1. תודה אנה! מעולם לא קראתי הסבר כל כך פשוט והגיוני בנושא. מרגיש לי שזה ממש יכול לעזור לי אם אנהל עם עצמי שיחה אמיתית על הפער בין המצוי לרצוי.

  2. שכנעת אותי שכדאי לי להעזר בך…………..
    מתי הפעם הבאה שיש לך קורס ברמת השרון?
    איפה עוד יש לך קורסים באיזור השרון

    תודה מראש,
    חביבה

    1. חביבה יקרה,
      אני מאד שמחה ומקווה מאד שנתראה בקרוב.
      זוכרת את שיחתנו….
      אני לא יודעת מתי הקורס הבא ברמת השרון.
      הקורס הנוכחי נפתח לפני שני מפגשים כך שאי אפשר להצטרף אליו.
      ראיתי שחיפשת אותי.
      אתקשר מחר ונדבר.
      ימים טובים
      אנה

  3. מעניין מאוד .. והגיוני אני חושבת שאני ינסה לאמץ חלק מהחשיבה לטובת עשייה.. השתדלות לצורך מטרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *