המקור השכיח ביותר לרעש במוח ולמצוקה רגשית

אחד המקורות השכיחים לרעש פנימי ומצוקות רגשיות הוא חוסר האיזון בין השכל לרגש, בין הראש ללב.

כל בני האדם מגיעים לעולם מצוידים בשלושה גופים שונים לחלוטין זה מזה:

  1. הגוף המנטלי שמיוצג על ידי הראש – זה החלק הרציונלי, משכן המחשבות, החלק המתוכנן והמתכנן.
  2. הגוף הרגשי שמיוצג על ידי הלב ואיברי הבטן – זה החלק היצירתי, הספונטני והמרגיש. משכן הרגשות.
  3. הגוף הפיסי – המשכן של הרוח שבנו, המקום שבו אנחנו גרים.

שלשת הגופים האלה הולכים אתנו לכל מקום ואי אפשר להזמין עבורם בייביסיטר, לאפסן אותם איפשהו ולנוח מהם קצת.
מכיוון שהם יוצרים אותנו ואי אפשר להיפרד מאחד מהם, חשוב לטפח אותם ולוודא שהם מקבלים את כל צרכיהם כדי שיוכלו לשרת אותנו באופן מיטיב ומיטבי.

כאשר אנחנו מזניחים אחד מהגופים, נגלה מהר מאוד שהוא משתלט עלינו וגוזל את כל תשומת ליבנו. האחריות שלנו היא להשיג איזון בין שלושת הגופים ולהשכין

בטרילותרפיה – טכניקה טיפולית להשגת איזון והחזרת שמחת החיים – מתייחסים לגופים, ראש ורגש. בשיטת iNSIGHT שפיתחתי, הוספתי התייחסות גם לגוף עצמו אמצעות תשומת הלב.
היום נתייחס רק לראש ולרגש.

מה קורה כאשר שני הגופים, ראש ורגש, מרגישים זנוחים ולא מטופלים?

מה קורה כאשר אין איזון בין השניים?

כאשר הראש הוא השולט, אנחנו יכולים לזהות בהתנהגות נוקשות, דעתנות, עמידה על עקרונות, עודף מחשבות, ביקורתיות, עודף דאגות בקשר לעתיד, כובד, חשבונאות, נטייה לשליטה, התעסקות ב"מה יגידו" וסגנון חיים שהמוטו שלהם "זה מה שצריך" תוך התעלמות מ "מה שרוצים ומרגישים".

כאשר הראש שולט, ברגש אפשר לזהות דיכאון, בדידות, התפרצויות רגשיות, חרדות, חיפוש אחר פיצוי כמו אכילה, קניות ועוד.

האם משהו מאלה מוכר לך בשיחה הפנימית:
האשמה וביקורת עצמית נוקבת, דאגות ואפילו חרדות בקשר לעתיד, הקטנה עצמית (אני לא מספיק…), בלבול וספקות בקשר למה שמרגישים ורוצים, התעלמות (אין ביטוי לאהבה ), או אולי משהו אחר?

כשהדיאלוג הפנימי הוא כזה מתרחשת לאט' לאט במהלך השנים שקיעה רגשית, מתעוררת פסימיות, מתגבש פחד מיחסים ונוצר קושי ליהנות, קושי להגיע להישגים וקושי לממש את עצמך.

לעומת זאת, כאשר הרגש הוא השולט אפשר לגלות חוסר משמעת ועמידה במחויבות, דרמות, חוסר יציבות, רגשנות יתר, התמכרויות ועוד.

חוסר איזון בין הראש לרגש מייצר הרבה רעש פנימי (מחשבות טורדניות) ומצוקות (רגשיות).

הרבה פעמים חוסר האיזון הזה יתבטא גם בחולי פיזי ואז לפעמים הראש "ירשה" פתאום דברים שלא הרשה באופן רגיל.

במחלה פתאום הוא מרשה לקחת ימי חופש ולנוח במקום לצבור לחכות שמתישהו אפשר יהיה לצאת לחופש. במחלה הראש לפעמים מרשה לבטא יותר רגשות ולעיתים אף הגאווה יודעת לתת לרגש להתבטא.

איך מאזנים בין הראש לרגש?

בטרילותרפיה יש שלשה שלבים להשגת איזון בין הראש לרגש:

  1. הכרות מעמיקה עם הדפוסים הפנימיים של התודעה (הראש והרגש)
  2. הכרות מעמיקה עם היחסים הפנימיים
  3. השלב החשוב – להעיר את החלק שהוא האמצע. המבוגר האחראי.

מקור האושר הוא בהרמוניה הפנימית שבין הראש והרגש. כאשר יש איזון בין מה שצריך לבין מה שרוצים ומרגישים. כאשר מרגישים לגיטימציה להיות רציניים ומחויבים כשצריך או להיות קלילים, שמחים ומחבקים כשאפשר.

בדרך להשגת איזון שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
ענו את התשובה המיידית שעולה לכם לראש בלי לחשוב ובלי לענות מה שכדאי לענות. הגיבו את האמת האותנטית של עצמכם:

אפשר להגיד שהראש והרגש הם כמו העננים.
הם משתנים כל הזמן, הם תוצר של נסיבות.
מעל העננים ישנם תמיד שמיים כחולים. גם בנו יש חלק כזה שהוא מעל העננים. חלק שיכול לשמוע מה הראש אומר, שיכול לזהות מה קורה ברגש ושמסוגל לאזן ביניהם ולייצר שקט פנימי.

לחלק הזה קוראים אמצע.

אולי כרגע אלו רק מילים בשבילך אולם אם תשב עם המדיטציה שנמצאת כאן מתחת למאמר, תוכל לחוות ולו לרקע קט את ההרגשה הזאת.

בתרגול מיינדפולנס נחשף המנגנון הפנימי הזה. באנגלית קוראים לזה unfold.

כאשר מוכנים לראות את המחיר שאנחנו משלמים אפשר להתחיל לשנות.
אפשר לעשות סדר ולהפוך להיות בעלי הבית של החיים שלנו במקום שהראש, הרגש או הגוף יהיו הבוסים.
זו המשמעות העמוקה של לחיות בחופש. זו מנהיגות. זה אושר.

אפשרו לעצמכם לפגוש את עצמכם, מידי יום ביומו בכמה רגעים של מיינדפולנס.
עם הימים תגלו שאתם פוגשים יותר ויותר שלווה בחייכם, מסוגלים לזהות את ההרגלים האוטומטים העוכרים את הרגשות ואת התודעה שמתעתעת וביחד שגובים מחירים כבדים בגוף וגם בנפש.

התחילו עכשיו בעזרת המדיטציה שממתינה לכם כאן

להורדת קובץ MP3 של המדיטציה למחשב או לסלולר, יש ללחוץ על האייקון של החץ
soundcloud-download

10 תגובות

  1. הי אנה, כיף לחזור איתך על נושאים שלמדנו בקורס.
    אגב, לא צורף הקישור למדיטציה.
    סופ״ש קסום.
    תודה

  2. היי,
    נהנית מאוד מקריאת המאמרים שלך!
    חיכיתי למדיטציה בסוף אבל חסר הקישור.
    באהבה גדולה
    דליה

    1. דליה יקרה,
      אני כל כך שמחה שאת נהנית..ושמחה לפגוש אותך כאן.
      תודה שאת אומרת שלא צורף קישור.
      מקוה שהיום זה יתוקן.
      תחזרי לכאן ויהיה קישור.
      מתנצלת….
      יום טוב
      חיבוק
      אנה

  3. מאד נהנית מהחומר שאת שולחת
    תודה נריה
    נפגשנו פעם אצל רותי מתעצומות.
    חיבוק נריה

    1. נריה יקרה,
      אני כל כך שמחה שאת נהנית מהחומרים ..
      ממש אשמח לקבל ממך תגובות.
      בודאי שזוכרת אותך.כן. נפגשנו את רותי
      ותודה שמצאת לנכון להגיב ולומר מילים טובות.
      שולחת לך טוב
      אנה

  4. הי אנה,
    למרות שהקורס הסתיים את ממשיכה לשלוח לנו מתנות !
    תודות על המדיטציות והתירגולים המייטיבים !

    מירב

  5. אווה שלום,
    מאוד נהנית מההדרכות שלך שבאות לי בדיוק בעיתוי הנכון בחיים.
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *