שבועות : חג מתן מוסר , אתיקה וערכי יסוד - מיינדפולנס | Mindfulness | קורסים מיינדפולנס | קורס מיינדפולנס | אנה נווה לדרמן
מיינדפולנס אנה נווה לדרמן
מיינדפולנס - אנה נווה לדרמן
משה

שבועות : חג מתן מוסר , אתיקה וערכי יסוד

7  שבועות אחרי שעם ישראל, העבדים, יצאו ממצרים , הגיעו להר סיני ושם הופיע אלהים לעיני כל עם ישראל והעניק להם את התורה.

ומאז מעמד הזה עובר מדור לדור גם במהלך השנים עבר חילוניזציה לחג הביכורים וחג הגבינות וחג המים.

בואו נסתכל רגע על הסיפור ההסטורי. חז"ל אף אמרו שבלי מעמד הר סיני- אין משמעות ליציאת מצריים. כי הרי יציאה טכנית ממקום של עבדות אינה יכולה להתקיים בלי שינוי שתודעה. ומעמד הר סיני נועד בין השאר ליצור את השינוי הזה.

כפי שאנחנו יודעים- זה לא עבד ובסופו של דבר  היה ארוע עגל הזהב, משה שבר את הדברות ועם ישראל הלכו 40 שנים במדבר. כלומר שמי שנכנס לארץ המובטחת – נולד כבר במנטליות של חופש ולא של עבדות . על זה אפשר לכתוב המון בנפרד.

בין אם הוא אמת היסטורית ואכן כך היה ובין אפ לא- שווה להתבונן במסרים :

  1. מכוון שעם ישראל היו עבדים- הם היו חייבים לקבל הוראות הפעלה להתנהלות כאנשים חופשיים
  2. במעמד המכובד הזה- הם נרדמו!! ולכן היה צריך להעיר אותם ברעמים וברקים .
  3. החוקים שקיבלו הם חוקי מוסר שנועדו לגרום לאנשים לרסן תאוות . מכוון שאי אפשר לסמוך עליהם שיעשו זאת מעצמם- ניתן הציווי האלהי שחזק יותר מכל קול פנימי מתעתע
  4. חוקי האלהים גם נועדו לשמור עלינו ממצב שבו בני אדם ממציאים חוקים זדוניים משך עצמם. החוק האלהי- עשרת הדברות הם מעל הכל., המוסר האלוהי הוא מעל המוסר האישי.

אפשר להגיד שכל מעמד הר סיני ומתן עשרת הדיבור מועד א – מעביר מסר שאי אפשר לסמוך על שיקול הדעת האנושי ולכן דרוש צווי אלהי.

למרבה הצער , כפי שאנחנו יודעים, מסתבר שגם לצווי אלהי יש פרשנויות אנושיות ומסתבר שאין בו די על מנת לגרום לאנשים ללכת בדרך מוסרית וערכית.

ההוכחה לכך מתרחשת  כבר באותו יום- עם ישראל נרדם! 

הם עומדים בפני אירוע מכונן וכל כך חשוב- ונרדמים. 

במסורת הבודהיסטית תרגול מיינדפולנס מתואר כשכחה והזכרות כי אכן- אנחנו נרדמים ומתעוררים והתפתחות אישית משמעותה שוב ושוב להתעורר. וכך היה גם המעמד הר סיני.

וגם זה לא החזיק מעמד ואחר כך מגיע מעמד עגל הזהב- עם עשרת הדברות- הגשמיות, תאוות הבצע גברו על הכל.

אחד הדברים שאותי הלהיבו בלימוד הבודהיסטי הוא האחריות האישית המלאה גם בנושי מוסר ומצפון. הבודהיזם מבחינתי הוא פסיכולוגיה ופילוסופיה ולכן גם אין סתירה מהותית בינו לבין היהדות למרות שבבודהיזם אין שיח על בורא עולם אלא אך ורק על האחריות האישית ובכל זאת- לא מעט מתלמידי הם חובשי כיפות ואף היו לי כמה קורסים לאוכלוסיה חרדית.

לפי הבודהיזם למוסר ואתיקה יש מקום מרכזי ובכל זאת לא מרבים לדבר על כך. למה? כדי לא להשמע מטיפים ומחנכים. מה גם כשזה בהקשר מיינדפולנס- כשאנשים מגיעים פשוט להרגע ולאו דווקא למצוא דרך חיים. אלא שלא ניתן להפריד ולפי התפיסה שלנו- התנהגות מוסרית היא תנאי לרוגע ושלווה. כשהתודעה עסוקה בעשיית טוב והמנעות מרע- זה הבסיסי לתודעה רגועה.

להתנהלות מוסרית קוראים בבודהיזם "סילה". שזה מנהג או תרגול.

קוי יסוד לסילה – התנהלו ערכית, אתית , מוסרית :

  1. סילה-  אין זה משהו חד פעמי אלא אימון יומיומי כל פעם מחדש .
  2. התנהגות לא אתית , לא מוסרית נובעת ממצבי תודעה של השתוקקות , אחיזה ואיבה מתוך בלבול ואשליה . כלומר- תחושת חסר ופגם במציאות של מה שיש והשתוקקות למשהו אחר גם במחיר פגיעה בערכים ובאחרים,
    הדפיה ומאבק במה שנתפס במאיים על האחיזות "שלי "- רכוז, דעות, סיפוק יצרים ותאוות ועוד

בלבול – תפסיה שגויה של מה מיטיב ומה מזיק, אשליה של שליטה, של "אני" מוגזם שעסוק בסיפוק רצונותיו, תשוקותיו וצרכיו במקום הראשון בכל מחיר.

  • כלומר- מצבי תודעה משוחררים מתאווה, אחיזה, איבה, השתוקקות ואשליות – יובילו למעשים מיטיבים למען עצמנו ולמען אחרים.
  • סילה תתבטא במעשים, בדיבור, ברגשות ובמחשבות .

והכי חשוב ומהותי!

סילה- מוסר ואתיקה מבוססים על מחויבות אישית לא להזיק . מחויבות לדעת להבדיל בין מה מיזק ומה מיטיב לא רק למען עצמי אלא גם למען אחרים.

נדרשת מידה של ריסון עצמי, מודעות ערב בנטיות ובהרגלים שאינם מיטיבים בכנות, באומץ ובנכונות להפגש עם כל מה שבאמת יש בתודעתנו.

והמודעות הזו מתפתחת באופן טבעי בתרגול מיינדפולנס שכל מהותו מודעות ישירה ולא נודעות של נרטיבים כלומר סיפורים על מה שקורה. .

 התרגול אומר שכדי לתרגל אכויות מיטיבות עלינו  קודם כל להפסיק פעולות שאינן מיטיבות.

ואולי עוד יותר חשוב :

מוסר לא ניתן לנו כצווי מבחוץ אלא כאחריות אישית לפתח יכולת להתבוננות פנימית כנה ואמיצה שתאפשר לנו תודעה צלולה נטולת אשליות ותעתוע כדי לרסן תאוות והשתוקקויות ולא להסחף למאבקים איבה ואלימות

חמשת הסילה:

המנעות מנטילת חיים

המנעות מנטילת דבר שלא ניתן לי

התנעות מהתנהגות מינית מזיקה

המנעות מדיבור שקרי

המנעות מחומרים מטשטשי תודעה שפוגעים בערנות

אין כאן צווי שאי עמידה בו יוביל לעונש. אלא יש כאן פיתוח מחויבות עמוקה לסבל שאנחנו גורמים לעצמנו ולאחרים בהתנהגות שאינה מוסרית.

מיינדפולנס וסילה- מוסר

סילה מתפתחת אך ורק על ידי תרגול מיינדפולנס מתמשך וחיבור למוטיבציה הפנימית ואין מדובר בעוד התנהגות אוטומטית שמגיעה מבחוץ.

אלה הנחיות שהן הזמנה לתשומת לב בחיי היום יום שלנו. ביחסים עם עצמנו ועם אחרים. תשומת הלב כוללת מודעות- מה קורה בתודעתי כשאני בהתנהלות מיטיבה ומה כשאני בכעס ,אחיזה , השתוקקות, התנגדות ואיבה.

.ההנחיה היא לשים לב למערכת היחסים שלנו עם אחרים ועם עצמנו ומערכות יחסים הופכות לבריאות יותר בזכות התרגול שמרחיב את תודעתנו לכלול גם אחרים.

לכן מערכות יחסים חשובות במיוחד. כי ניתן להתאמן בסילה בעיקר במערכות יחסים ובמפגש עם אחרים. נכון שאנחנו יכולים להיות מאד לא מיטיבים גם עם עצמנו. ועדיין- השיקוך האמיתי הוא ביחסים עם אחרים שם נוכל לממש את האכויות האתיות, המוסריות והמיטיבות.

תרגול סילה הוא שילוב של מודעות ישירה פנימית מבוססת על מיינדפולנס ביחד עם יישום בעולם החיצוני עם דגש על תרגול .

זהו תרגול של מיינדפולנס- קשב ותשומת לב להתנהל בעולם עם מוטיבציה מבוססת כוונה נכונה להיטיב ואז שאר ההרגלים מתבהרים באופן ספונטני ומתוך תודעה צלולה אנחנו יודעים מהקול החכם בפנימי מה מיטיב ומוסרי ומה לא.

אין לנו צורך בצווי חיצוני שהרי מדובר בחכמה שמגיעה משלווה ובהירות פנימית.

 תרגול מעשי- איך לפתח סילה :

  1. תרגול מיינדפולנס יום יומי משפיע באופן ספונטני על תשומת לב לדיבור , להתנהגות ולשינוי אוטומטים לא מיטיבים בהתנהגות בחיי היום יום
  2. ויתור מודע על השתוקקויות ויצרים בידיעה שזה האימון ההכרחי לפיתוח מידות מיטיבות
  3. להזכיר לעצמנו את המוטיבציה- למה חשבו לנו להתנהג באופן מוסרי וערכי ? שאלו את עצמכם…ואז הביאו את המוטיבציה הזו לכל פעולה שלכם בחיי היום יום.
  4. תרגול מודעות- במהלך היום ובסיומו להתבונן על מצבים בהם התנהלתי באופן מוסרי וערכי וכאלה שלא . בלי ביקורת ושיפוטיות אלא כדי ללמוד.
  5. קחו משימות קטנות ליום אחד : למשל : היום, ורק היום לא אשקר. יום אחד להימנע מחומרים מטשטשי תודעה אם אתם משתמשים בכאלה- עישון, אלכוהול, צפיה בטלוויזיה  וכד.

חשוב!  

כל התרגולים הם מתוך חמלה עצמית והבנה שכולנו בדרך. שיפוטיות עצמית ונוקשות יתר לא מסתדרים עם סילה- מוסר וערכיות

מתוך הכתבים הבודהיסטים  :

העושה טוב שמח עכשיו ושמח אחר כך, הוא שמח בשני העולמות.

הוא שמח ומאושר בראותו את מעשיו הטהורים.

דהמפדה 1

.מי יתן ונדע למצוא בתוכנו את המצפן להתנהגות מוסרית למען עצמנו ולמען אחרים . 

לפרטים והצטרפות  לקורס מיינדפולנס דיגיטלי- לעשות שקט בראש :
בלי לצאת מהבית ובלי תלות בקבוצה – לחצו כאן –  מיינדפולנס דיגיטלי- לעשות שקט בראש

אהבתם? שתפו את הפוסט:
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב print
Print

לפרטים נוספים
חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

ברוכים הבאים
אני שמחה שקפצתם לבקר באתר שלי!
אי הוודאות של המציאות שמשתנה לנו,
מביאה איתה סטרס ותחשות מעיקות.
המיינדפולנס עבורי היא שליחות ודרך חיים ובמיוחד בימים אלו, של תקופת הקורונה, אני כאן לעזור. בשיחות ועידה בזום, או בכל אפליקציה אחרת.
 
דילוג לתוכן