מה זה מיינדפולנס או בעברית- קשיבות / מודעות קשובה?

"לשים לב באופן מסויים : מתוך כוונה, מרגע לרגע בהווה, לא שיפוטיות וללא העדפה"

זו ההגדרה של ג'ון קבט זין המכונה לעיתים אבי המיינדפולנס המערבי בשל העובדה שכמדען הוא זה שאפשר למיינדפולנס לעלות לקדמת הבמה ולקבל תוקף מדעי באלפי מחקרים המוכיחים אתהתרומה של הגישה לפיתוח הבריאות הנפשית והגופנית.

היום יש תוקף מחקרי ומדעי לכך שתרגול מיינדפולנס יכול ליצור ממש שינויים במול ולהפעיל אזורים הקשורים ברוגע, בבהירות, ביצירתיות ועוד.

ולכן מיינדפולנס מאפשר לייצר שינוי בתחומי חיים רחבים כמו:

בריאות פיזית: לחץ דם, כאבים, סוכרת , התמודדות עם מחלות כרוניות ואפילו סרטן, כאבי ראש , מערכת החיסון ועוד.

נפשית: הפחתת מתח , חרדה ודכאון ופוסט טראומה.

מערכות יחסים: שיפור מיומנויות תקשורת, פיתוח חמלה ואמפטיה, הקשבה וביטוי עצמי.

קוגניטיבית: פיתוח יעילות, יצירתיות, קבלת החלטות, בהירות מחשבתית, ריכוז.

ניתן לפתח מודעות מסוג מיינדפולנס ולפתח תשומת לב ונוכחות ברגע הזה על ידי אימון ותירגול.

למרות מה שנראה כאילו מיינדפולנס הוא תרגול "חדש" הרי שלא כך הדבר.

המקור של מיינדפולנס הוא בבודהיזם. זה התרגול הבסיסי והראשוני בכל המסורות.

חשוב מאד!

חשוב ללמוד מיינדפולנס אצל מורה שעבר הכשרה מסודרת ומתרגל בעצמו הרבה שנים כדי לא לקבע טעויות.

ועוד חשוב לומר שתרגול מיינדפולנס אינו עוצר בתשומת לב למה שקורה עכשיו ברמה השטחית של החושים ושל הגוף. אלא מיועד להעמיק על מנת להתבונן בתודעה, להכיר אותה מקרוב וליצור טרנספורמציה לדפוסים האוטומטים שאינם מיטיבים.

איך מיינדפולנס עובד

תשומת לב היא יכולת מולדת שכולנו משתמשים בה כל הזמן.

העניין האו שתשומת הלב שלנו מוסחת מאד בקלות , בעיקר בעידן שלנו מרובה הגרויים והמסכים.

וככה קורה שאנחנו נוהגים ופתאום מגיעים לנקודה ואין לנו מושג מה היה בדרך ואיך הגענו, אוכלים ולא שמים לב שיישרנו חצי עוגה או חיסלנו צלחת פיצוחים ,

זפזפנו ערב שלום בפייסבוק ובטלויזיה במקום לעשות את מה שבאמת רצינו, אמרנו משהו שלא רצינו לומר, ואלה רק מעט דוגמאות.

יתרה מכך – כשאנחנו לא מיומנים בתשומת לב גם פנימה, לאופן שבו התודעה עובדת נשליך על העולם את הרגשות שלנו, נאשים, נכעס על עצמנו או על אחרים, נסחף להרגלים של הימנעות מרגשות על ידי אכילה, קניות, בילויים או כל התמכרות אחרת ובלבד שלא לחוות חויות לא נעימות באותו רגע.

כל זה רק מגביר את הסבל והמתח ולא באמת עובד לטווח ארוך.

תרגול מיינדפולנס מאפשר לעצור את האוטומטים של היסחפות במחשבות על מה שהיה או דאגות על מה שיהיה, תכנונים וסיפורים שהתודעה מספרת ואשר בטעות אנחנו מאמינים להם כאילו זו המציאות לאמיתה.

התרגול מפתח בנו את המיומנות של לשים לב באופן מכוון למה שקורה כאן ועכשיו שבדרך כלל חמקמק ומתפספס לנו.

למה זה חשוב?

כי הזמן היחיד בו קורים הדברים החשובים,היפים והמרגשים זה ברגע הזה.

אי אפשר לחוות בדיעבד או למפרע, לעתיד.

ההנאה והכאב, השמחה והעצב , כל הרגשות הם ברגע הזה .

מכוון שכך כשלא שמים לב לרגשו בזמן שהם מתרחשים , שזה רק ברגע הזה, הם מתעצמים ומשתלטים וגורמים לנו להגיב בדרכים אימפולסיביות , או להדחיק והכניס אותם לבונקר פנימי שיום אחד מתפרץ בדרכים שונות – אם במחלות ואם בכעסים, התפרצויות או דכאון וחרדה.

אם רוצים ליצר שינוי ברגע הבא חייבים לדעת לשים לב לרגע הזה

אז עד כאן שני חלקים למיינדפולנס : מודעות מתוך כוונה לרגע הזה.

החלק השלישי בהגדרה של מיינדפולנס זה :ללא שיפוטיות.

אין הכוונה לבטל או לוותר על היכולת להבדיל בין טוב ורע ויכולת למיין על ידי חשיבה מרכיבים במציאות.

הכוונה היא לעודף שיפוטיות שכולמנו לוקים בה. הכוונה היא לנטייה שלנו להדוף חלקים שלמים מחוויות החיים שלנו במקום להכיל את הכל ולראות בבהירות מה באמת קורה לנו ברגע הזה.

לסיכום:

תרגול מיינדפולנס (קשיבות/מודעות קשובה) מאפשר לנו בדרך מאד עוצמתית ועמוקה לחיות את החיים באופן הרבה יורת מלא , משמעותי ומתוך בהירות ורוגע.

מהמקום הזה אפשר לייצר שינויים באופן יעיל ומיטיב לעצמנו וגם לאחרים.

אז…איך לומדים את ה super power הזה?

העקרון פשוט: המיומנות בה מתאמנים- מתחזקת.

כלומר- כשמתאמנים שוב ושוב בשיפוטיות- תהיה יותר ויותר שיפוטיות בחיים.

ובאותו אופן ככל שמתאנים בתשומת לב ונוכחות למה שקורה ברגע הזה- כך המיומנות הזו מתחזקת.

לכן מיינדפולנס זה בעצם אימון מנטלי אותו אפשר לפתח כאשר לומדים אותו באופן שיטתי בהתמדה ולאורך זמן. בדיוק כנו חדר כושר.

מאד חשוב ללמוד מיינדפולנס ממורה מיומן :

1. עבר הכשרה רשמית להוראת מיינדפולנס

2. המורה בעצמו הולך בדרך הזו כבר שנים רבות , מתרגל ומתאמן בעצמו וממשיך ללמוד ולהתפתח.

אכילה מודעת/ קשובה: מיינדפולנס לחופש באכילה רגשית

אחד התחומים בהם תרגול מיינדפולנס מאד יעיל הוא למערכת יחסים בריאה עם הגוף והאכילה.

מוזמנים להמשיך לקרוא: קורס מיינדפולנס