מיינדפולנס

דף הבית » מיינדפולנס

"לשים לב באופן מסויים מתוך כוונה,
מרגע לרגע בהווה, לא שיפוטיות וללא העדפה"

זו ההגדרה של ג'ון קבט זין לשאלה מה זה מיינדפולנס ( John Kabat-Zin ).  ג'ון מכונה לעיתים אבי המיינדפולנס המערבי בשל העובדה, שכמדען הוא הביא את השיטה לקדמת הבמה. התשובה לשאלה, קיבלה תוקף מדעי, באלפי מחקרים, המוכיחים את התרומה של תרגול מיינדפולנס, לשיפור הבריאות הנפשית והגופנית, הפחתת מתח נפשי, הפחתת לחץ וגם שחרור מהתקפי חרדה ודיכאון. המקור הוא בבודהיזם לפני כ 2500 שנים.

לפרטים נוספים
חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

מיינדפולנס - מה זה בעצם?

קישורים מהירים למה שמעניין אותך

היום יש תוקף מחקרי ומדעי לכך שתרגול מיינדפולנס יכול ליצור ממש שינויים במוח ולהפעיל אזורים הקשורים ברוגע, בבהירות, ביצירתיות ועוד. אלפי מחקרים על מוכיחים באופן מדעי את הערך הרב של התרגול הזה כאימון התודעה היוצר שינויים במוח להפחתת מתח נפשי, התקפי חרדה ולחץ.

עד לפני כמה שנים מיינדפולנס היה ידוע ומוכר רק למי שתרגלו מדיטציה בודהיסטית ולמדו אותו כחלק מלימודי בודהיזם.
היום מיינדפולנס הפך להיות נגיש ומוכר גם בארגונים גדולים בעולם כמו גוגל, אינטל ואחרים וגם במערכות הבריאות והחינוך.

לכל אחד יש את היכולת לשים לב ולפעול בריכוז ובהירות. הבעיה היא שבדרך כלל תשומת הלב שלנו היא אוטומטית והתודעה מאד נודדת ולא שקטה מה שגורם לכך הבהירות הטבעית של התודעה הופכת להיות עמומה ונוצרת הרבה אי בהירות ובלבול המובילים לחוסר שקט, מתח נפשי ושאר תופעות כמו חרדה ואפילו דכאון. 

לכל אחד יש אפשרות לחוות מה זה מיינדפולנס, על ידי אימון ותרגול, המאפשר לתודעה לחזור להיות בהירה, ממוקדת וכך המתח הנפשי יורד ואיתו שאר ההשפעות המיטיבות לבריאות הגוף והנפש.

אך מתחילים לתרגל וללמוד מיינדפולנס?

לתרגול יש שתי רגליים:
1. התרגול המובנה או לפעמים זה נקרא תרגול פורמלי – מדיטציית מיינדפולנס
2. יישום בחיי היום יום – תרגילים ודרך חיים בפעולות היומיומיות. 
השילוב של שתי הדרכים מאפשר הטמעה של מיינדפולנס כדרך חיים.  

חשוב לציין שמדיטציה איננה לגרש את המחשבות ומדיטציית מיינדפולנס במיוחד לא דורשת שום טקסים מיוחדים.

מדיטציה זהו תרגול של מיקוד בעוגן לתשומת הלב, בדרך כלל העוגן זו הנשימה. 
תשומת לב נשארת יציבה ופתוחה לכל מה שמופיע בתחושות הגוף, מחשבות ורגשות או בחושים.

תרגול יומיומי של מדיטציה הוכח כבעל ערך עצום במגוון תחומי החיים עד כדי שינויים פיזיולוגיים במוח.

איזה השפעות יכולות להיות לתרגול על חיי?

בריאות פיזית: לחץ דם, כאבים, סוכרת , התמודדות עם מחלות כרוניות ואפילו סרטן, כאבי ראש , מערכת החיסון ועוד.
נפשית: הפחתת מתח נפשי, תנודות במצבי הרוח, שיפור בשינה, שחרור מ התקף חרדה, אחיזה בעבר, דאגות ,חרדה ודכאון ופוסט טראומה.
מערכות יחסים: שיפור מיומנויות תקשורת, פיתוח חמלה ואמפטיה, הקשבה וביטוי עצמי.
קוגניטיבית : פיתוח יעילות, יצירתיות, קבלת החלטות, בהירות מחשבתית, ריכוז, מרץ ומוטיבציה. 

כל אחד יכול לפתח מודעות, תשומת לב ונוכחות ברגע הזה על ידי אימון ותירגול. למרות שנראה מדבור בתרגול "חדש" הרי שלא כך הדבר. מקורו הוא בבודהיזם מלפני 2,500 שנה וזה התרגול הבסיסי והראשוני במסורות רבות, כולל ביהדות.

חשוב ללמוד מיינדפולנס אצל מורה  שעבר הכשרה מסודרת, ומתרגל בעצמו הרבה שנים כדי לא לקבע טעויות. חשוב לומר שתרגול מיינדפולנס אינו עוצר בתשומת לב למה שקורה עכשיו ברמה השטחית של החושים ושל הגוף. זה גם לא תרגול שמטרתו הנאה או רק רוגע.

תרגול מיינדפולנס כדרך חיים מיועד להעמיק על מנת להתבונן בתודעה, להכיר אותה מקרוב וליצור טרנספורמציה לדפוסים האוטומטים שאינם מיטיבים ולפתח ולטפח דפוסים מיטיבים. 

מה זה מיינדפולס

למה כדאי לך לדעת מה זה מיינדפולנס?

הזמן היחיד בו קורים הדברים החשובים, היפים והמרגשים זה ברגע הזה.
אי אפשר לחוות בדיעבד או למפרע, לעתיד. ההנאה והכאב, השמחה והעצב , כל הרגשות הם ברגע הזה .
מכוון שכך כשלא שמים לב לרגשות בזמן שהם מתרחשים , שזה רק ברגע הזה, הם מתעצמים ומשתלטים וגורמים לנו
להגיב בדרכים אימפולסיביות , או להדחיק ולהכניס אותם לבונקר פנימי שיום אחד מתפרץ בדרכים שונות – 
אם במחלות ואם בכעסים, התפרצויות, מתח נפשי,  או דכאון וחרדה.

אפשר ליצור שינוי לרגע הבא ולעתיד רק בגישה שלנו כפי שהיא נוכחת ברגע הזה
ולשם כך חייבים לדעת לשים לב לרגע הזה באופן מסויים אותו תרגול מיינדפולנס מציע לנו.
 עד כאן שלשה חלקים למיינד פולנס : מודעות מתוך כוונה לרגע הזה.

החלק הנוסף בהגדרה של מה זה מיינדפולנס : ללא שיפוטיות.
אין הכוונה לבטל או לוותר על היכולת להבדיל בין טוב ורע ויכולת למיין על ידי חשיבה מרכיבים במציאות.
הכוונה היא לשיפוטיות בהקשר לתרגול כמו למשל : לא הצלחתי במדיטציה כי כל הזמן היו לי מחשבות
ובכלל הכוונה היא לעודף שיפוטיות שכולנו לוקים בה. לרבים מאתינו יש נטייה  להדוף חלקים שלמים מחוויות החיים שלנו
במקום להכיל את הכל ולראות בבהירות מה באמת קורה לנו ברגע הזה. 
לקריאה של מאמר מאת John Kabbet Zinn  ג'ון קבט זין על מדיטציה

לסיכום

התרגול מאפשר לנו בדרך מאד עוצמתית ועמוקה לחיות את החיים באופן הרבה יותר מלא , משמעותי ומתוך בהירות ורוגע.
מהמקום הזה אפשר לייצר שינויים באופן יעיל ומיטיב לעצמנו וגם לאחרים.
אז…איך לומדים את הסופר פאוור הזה?
חוק בסיסי בחיים אומר שמה שמתמקדים בו גדל ועל אותו משקל – המיומנות עליה מתאמנים – מתחזקת, לדוגמא כשמתאמנים שוב ושוב בשיפוטיות- תהיה יותר ויותר שיפוטיות בחיים. ובאותו אופן ככל שמתאמנים בתשומת לב ונוכחות למה שקורה ברגע הזה- כך המיומנות הזו מתחזקת. לכן זה בעצם אימון מנטלי או אימון מוחי אותו אפשר לפתח כאשר לומדים אותו באופן שיטתי בהתמדה 

ולאורך זמן. בדיוק כמו חדר כושר. תרגול מיינדפולנס תורם משמעותית להפחתת מתח נפשי, לחץ , שחיקה , חרדות ומאפשר פיתוח רוגע, מיקוד, ריכוז, יצירתיות וחוסן נפשי ופיזי . 

 

אוק. הבנתי מה זה מיינדפולנס, אבל איפה לומדים?

מאד חשוב ללמוד ממורה מיומן שעבר הכשרה רשמית. המורה בעצמו הולך בדרך הזו כבר שנים רבות , מתרגל ומתאמן בעצמו וממשיך ללמוד ולהתפתח. אפשר להצטרף לסדנה שלי שזה בעצם קורס מסודר עם תכנית לימודים בינלאומית בשם
MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction

MBSR – זה קורס להפחתת מתח ולחץ שפיתח ג'ון קבט זין (John Kabat-Zin) , מדען אמריקאי שבזכותו MBSR הפכה להיות התכנית הבינלאומית ללימוד מיינדפולנס.  אני שמחה שההכשרה שלי כוללת גם הכשרת מורים ל MBSR וגם הכשרת בתכנית תלת שנתית בתרפיה מבוססת מיינדפולנס כך שאני גם מלמדת קורס MBSR . ניתן להזמין גם קורסים בהתאמה אישית לפי צרכי הקבוצה.
כמו כן אני עוסקת בטיפול בקליניקה בתהליכים אישיים.
ולמי שרותה פשוט ללמוד לתרגל מיינדפולנס ולהפחית מתח נפשי אפשר להצטרף
לקורס מיינדפולנס הדיגיטלי שהוא קורס אינטרנטי – אונליין שפיתחתי : 

מיינדפולנס לעשות שקט בראש.

זהו קורס מאד מושקע מלווה בתכנים תאורטיים, תרגול מדיטציה ואפשרות שיתוף לקבלת משוב על התרגול.
המשתתפים מקבלים הדרכות מוקלטות של מדיטציה וכל השיעורים נשארים שלך לכל החיים.

תשומת ליבך לאפשרויות ללימוד מיינדפולנס:

קורס הדגל
מינדפולנס און ליין מעשי לשקט נפשי

מיינדפולנס בקלי קלות