כיצד מדיטציה מגנה על הזדקנות המוח

שורה של מחקרים שנעשו לאחרונה מוכיחים שתרגול מדיטציה קבוע עשוי להגביר את הגמישות והמיקוד המנטלי. מסתבר שעם ההתבגרות החשיבות של תרגול מדיטציה גדל עוד יורת שכם זהו תרגול שמספק הגנה חזקה מפני ירידה קוגניטיבית.

אני כל הזמן שומעת ולמען האמת מכירה את זה גם מעצמי שהשכחה מתחילה להתגבר.

שוכחים איפה שמנו את המפתחות שלנו, שוכחים שמות של אנשים, לא קל לפתוח תשבצים ובטח שתרגילי חשבון כבר לא באים בכזו קלות, שוכחים ארועים מהעבר ולפני יוצאים מהבית צריך לבדוק אם כיבינו את הגז/המזגן/החשמל .

כן. עם הגיל יש ירידה קוגניטיבית. בעבר מדענים האמינו כי ירידה זו היא בלתי נמנעת, אך מחקר יוצא דופן בשני העשורים האחרונים הוכיח כי המוח הבוגר יכול להמשיך להשתנות  ולשמור על רעננות.  תופעה הידועה בשם neuroplasticity.

Neuroplasticity  אינה יכולת שמגיעה מעצמה. מחקר אפידמיולוגי מוצא כי  פלסטיות במוח תלויה במספר גורמים, כולל דיאטה, פעילות גופנית, בחירת סגנון חיים וחינוך.  ככל שאורח החיים  בריא ופעיל יותר כך גדל הסיכוי שהמוח ישמור על ביצועים קוגניטיביים לאורך זמן. מדיטציה עשויה להיות מרכיב מפתח להבטחת בריאות המוח ושמירה על ביצועים מנטליים טובים. הנה מה שהמחקר האחרון מציע על איך  תרגול מדיטציה ואימון של התודעה יכולים לעזור לשמור על המוח בכושר תפקודי.


כיצד מדיטציה מעודדת נוירופלסטיות

כדי לשמור על חדות מחשבתית, חשוב לשמור על מה שהחוקרים מכנים את ה"רזרבה העצבית"  שלך במצב תקין. "רזרבה" זו מתייחסת למסוגלות המנטלית של המוח, יכולתו או גמישותו. יש היום יש ראיות מובהקות המעידות  כי אימון מנטלי עקבי במדיטציית מיינדפולנס יכול לעזור לשמור על "רזרבה"   ברשתות הנויורולוגיות של המוח (Network) וגם במצב הכללי של המוח.

נעשו כמה וכמה מחקרים המאשרים את הראיות כי מדיטציה קבועה מייצרת שיפורים חיוביים בתפקוד המוח כגון תשומת לב מוגברת, מודעות, זיכרון, יכולת תפקוד ועיבוד מידע ויעילות נפשית ומנטלית .

אימוני המוח כוללים הפעלת רשתות בקנה מידה גדול בתוך המוח, המשפיעות על מגוון רחב של תהליכים רגשיים ומנטליים. דוגמה לכך ניתן למצוא בתוך מחקר שנערך לאחרונה בהוצאת קבוצת חוקרים באוניברסיטת קליפורניה, שדיווחו כי למודטים מנוסים יש ריכוזים גבוהים יותר של רקמת המוח באזורים שבדרך כלל מוכרים בהיותם מדולדלים ביותר עם ההתבגרות.

דבר זה מצביע על כך שתרגול מדיטציה עשוי לסייע לשמור על מוח צעיר בריא ורענן ואפשר  להגן מפני הירידה בתפקוד המנטלי הקשורה לגיל.

אימון רשתות המוח חשוב  בכך שהוא משפר יכולות קוגניטיביות ספציפיות על ידי הפעלת שוב ושוב רשת נויורונים הקשורים ומתחברים אלה לאלה סביב פונקציה אחת, כמו למשל לשים לב. זה שווה לחזרתיות של הגדים כדי להיות בתשומת לב.  

 המוח המתבגר הזריז

מדיטציה עשויה לספק יתרון נוסף נוסף – פיתוח וטיפוח הגמישות הנפשית. עבור חלק ניכר מהאנשים הגיל יכול לבוא עם נוקשות מחשבתית, קשיחות רגשות ואחיזה קשוחה בדעות .

הגיל גורם הרבה פעמים לחוסר יכולת לזרום עם האתגרים והמכשולים שהם חלק מתנועת החיים. זה יכול להיות מקור של מתח, ואולי אפילו מחלה. מאחר שרוב שיטות המדיטציה במיינדפולנס מדגישות את פיתוח המודעות למחשבות, לרגשות ולתחושות הגופניות מבלי ליצור נרטיב או שיפוט על החוויה, תיווך של מודעות יכול לעזור להפחית את הקשר של האדם לתוצאות קבועות, להגביר את הגמישות הנפשית , ולהוסיף למאגר של הרשתות העצביות.

חשוב להדגיש שהשינויים נשמרים על ידי התמדה בתרגול ועל כך מעידים רוב המחקרים. אין מדובר בשינוי חד פעמי בסגנון קסם ניו אייג'י.

מה שאנו יודעים הוא שהאינטראקציה ארוכת הטווח במדיטציית מיינדפולנס עשויה להגביר את הביצועים הקוגניטיביים אצל מבוגרים, וכי עם תרגול מתמיד, יתרונות אלה עשויים להימשך. זה חדשות טובות עבור מיליוני מבוגרים וקרובים להתבגרות כדי להילחם את ההשפעות השליליות של ההזדקנות על המוח.

לקט מחקרים המוכיחים את יעילות מדיטציית מיינדפולנס לתפקוד המוחי:

יצירתיות ומיקוד https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4171985/

זכרון, תשומת לב ומיקוד https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2013.00008/full

השפעה נויורלוגית https://www.nature.com/articles/nrn3916

Neuroplasticity- סרטון הסבר כל מדיטציה ופלסטיות של המוח

לחצו על הסרטון כאן

הנה כל הפרטים על הקורס הבא :
כאן https://insight.ravpage.co.il/1806
חיוג ישיר אלי או : 052-3222803
אפשר לכתוב לי וואטסאפ ישירות כאן : 
goo.gl/fsuWha

מאמר בהשראת  גרייס בולוק 3  באוגוסט, 2017 מדע 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *