מה זה מיינדפולנס (בעברית: קשיבות)

דף הבית » מה זה מיינדפולנס

"לשים לב באופן מסויים:
מתוך כוונה, מרגע לרגע בהווה, לא שיפוטיות וללא העדפה"

זו ההגדרה של ג'ון קבט זין לשאלה מה זה מיינדפולנס. ( John Kabat-Zin )  מכונה לעיתים אבי המיינדפולנס המערבי בשל העובדה שכמדען הוא זה שאפשר למיינדפולנס לעלות לקדמת הבמה ולקבל תוקף מדעי באלפי מחקרים המוכיחים את התרומה של תרגול מיינדפולנס לפיתוח הבריאות הנפשית והגופנית. המקור של מיינדפולנס הוא בבודהיזם לפני כ 2600 שנים.

קישורים מהירים למה שמעניין אותך

לפרטים נוספים
חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

היום יש תוקף מחקרי ומדעי לכך שתרגול מיינדפולנס יכול ליצור ממש שינויים במוח ולהפעיל אזורים הקשורים ברוגע, בבהירות, ביצירתיות ועוד. אלפי מחקרים על מיינדפולנס מוכיחים באופן מדעי את הערך הרב של התרגול הזה כאימון התודעה היוצר שינויים במוח.

עד לפני כמה שנים מיינדפולנס היה ידוע ומוכר רק למי שתרגלו מדיטציה בודהיסטית ולמדו מיינדפולנס כחלק מלימודי בודהיזם.
היום מיינדפולנס הפך להיות נגיש ומוכר גם בארגונים גדולים בעולם כמו גוגל, אינטל ואחרים וגם במערכות הבריאות והחינוך.

לכל אחד יש את היכולת לשים לב ולפעול בריכוז ובהירות. הבעיה היא שבדרך כלל תשומת הלב שלנו היא אוטומטית והתודעה מאד נודדת ולא שקטה מה שגורם לכך הבהירות הטבעית של התודעה הופכת להיות עמומה ונוצרת הרבה אי בהירות ובלבול המובילים לחוסר שקט, מתח ושאר תופעות כמו חרדות ואפילו דכאון. 

אימון ותרגול במיינדפולנס מאפשרים לתודעה לחזור להיות בהירה, ממוקדת וכך המתח יורד ואיתו שאר ההשפעות המיטיבות לבריאות הגוף והנפש.

איך מתרגלים לתרגל וללמוד מיינדפול נס?

לתרגול ב גישת מיינדפולנס יש שתי רגליים:
1. התרגול המובנה או לפעמים זה נקרא תרגול פורמלי- מדיטציה.
2. מיינדפולנס בחיי היום יום- תרגילים ודרך חיים של מיינדפולנס בפעולות היומיומיות
השילוב של שתי הדרכים מאפשר הטמעה של מיינדפולנס כדרך חיים.
על מדיטציית מיינדפולנס אפשר לקרוא כאן (קישור לעמוד על מדיטציה) .
חשוב לציין שמדיטציה איננה לגרש את המחשבות ומדיטציית מיינדפולנס במיוחד לא דורשת שום טקסים
מיוחדים . מדיטציה זהו תרגול של מיקוד בעוגן לתשומת הלב, בדרך כלל העוגן זו הנשימה. 
תשומת לב נשארת יציבה ופתוחה לכל מה שמופיע בתחושות הגוף, מחשבות ורגשות או בחושים.

תרגול יומיומי של מדיטציה הוכח כבעל ערך עצום במגוון תחומי החיים עד כדי שינויים פיזיולוגיים במוח.
ולכן מיינדפולנס מאפשר לייצר שינוי מיטיב בתחומי חיים רחבים. 

תרגול מיינדפולנס והשפעותיו

בריאות פיזית: לחץ דם, כאבים, סוכרת , התמודדות עם מחלות כרוניות ואפילו סרטן, כאבי ראש , מערכת החיסון ועוד.
נפשית: הפחתת מתח , תנודות במצבי הרוח, שיפור בשינה, מרץ, אחיזה בעבר, דאגות ,חרדה ודכאון ופוסט טראומה.
מערכות יחסים: שיפור מיומנויות תקשורת, פיתוח חמלה ואמפטיה, הקשבה וביטוי עצמי.
קוגניטיבית : פיתוח יעילות, יצירתיות, קבלת החלטות, בהירות מחשבתית, ריכוז.

כל אחד יכול לפתח מודעות מסוג מיינדפולנס ולפתח תשומת לב ונוכחות ברגע הזה על ידי אימון ותירגול.
למרות מה שנראה כאילו מיינדפולנס הוא תרגול "חדש" הרי שלא כך הדבר.
המקור של מיינדפולנס הוא בבודהיזם. זה התרגול הבסיסי והראשוני בכל המסורות.

חשוב מאד!
חשוב ללמוד מיינדפולנס אצל מורה למיינדפולנס שעבר הכשרה מסודרת ומתרגל בעצמו הרבה שנים כדי לא לקבע
טעויות.

ועוד חשוב לומר שתרגול מיינדפולנס אינו עוצר בתשומת לב למה שקורה עכשיו ברמה השטחית של החושים ושל הגוף. 
זה גם לא תרגול שמטרתו הנאה או רק רוגע. אלה חוויות נחמדות אבל לא זו מהות האימון במיינדפולנס.

תרגול מיינדפולנס כדרך חיים מיועד להעמיק על מנת להתבונן בתודעה, 
להכיר אותה מקרוב וליצור טרנספורמציה לדפוסים האוטומטים שאינם מיטיבים ולפתח ולטפח דפוסים מיטיבים. 

למה זה חשוב?

הזמן היחיד בו קורים הדברים החשובים, היפים והמרגשים זה ברגע הזה.
אי אפשר לחוות בדיעבד או למפרע, לעתיד.
ההנאה והכאב, השמחה והעצב , כל הרגשות הם ברגע הזה .
מכוון שכך כשלא שמים לב לרגשות בזמן שהם מתרחשים , שזה רק ברגע הזה, הם מתעצמים ומשתלטים וגורמים לנו
להגיב בדרכים אימפולסיביות , או להדחיק ולהכניס אותם לבונקר פנימי שיום אחד מתפרץ בדרכים שונות – 
אם במחלות ואם בכעסים, התפרצויות או דכאון וחרדה.

אפשר ליצור שינוי לרגע הבא ולעתיד רק בגישה שלנו כפי שהיא נוכחת ברגע הזה
ולשם כך חייבים לדעת לשים לב לרגע הזה באופן מסויים אותו תרגול מיינדפולנס מציע לנו.

 עד כאן שלשה חלקים למיינד פולנס : מודעות מתוך כוונה לרגע הזה.

החלק הנוסף בהגדרה של מה זה מיינדפולנס : ללא שיפוטיות.
אין הכוונה לבטל או לוותר על היכולת להבדיל בין טוב ורע ויכולת למיין על ידי חשיבה מרכיבים במציאות.
הכוונה היא לעודף שיפוטיות שכולנו לוקים בה. הכוונה היא לנטייה שלנו להדוף חלקים שלמים מחוויות החיים שלנו
במקום להכיל את הכל ולראות בבהירות מה באמת קורה לנו ברגע הזה.

 

לסיכום

תרגול מיינדפולנס mindfullness  (קשיבות / מודעות קשובה)
מאפשר לנו בדרך מאד עוצמתית ועמוקה לחיות את החיים באופן הרבה
יותר מלא , משמעותי ומתוך בהירות ורוגע.
מהמקום הזה אפשר לייצר שינויים באופן יעיל ומיטיב לעצמנו וגם לאחרים.
אז…איך לומדים את ה super power הזה?
העקרון פשוט: המיומנות בה מתאמנים- מתחזקת.
כלומר- כשמתאמנים שוב ושוב בשיפוטיות- תהיה יותר ויותר שיפוטיות בחיים.
ובאותו אופן ככל שמתאמנים בתשומת לב ונוכחות למה שקורה ברגע הזה- כך המיומנות הזו מתחזקת.

לכן מיינדפולנס זה בעצם אימון מנטלי או אימון מוחי אותו אפשר לפתח כאשר לומדים אותו באופן שיטתי בהתמדה 
ולאורך זמן. בדיוק כמו חדר כושר. 

תרגול מיינדפולנס תורם משמעותית להפחתת מתח, שחיקה , חרדות ומאפשר פיתוח רוגע, מיקוד, ריכוז, יצירתיות וחוסן נפשי ופיזי .

 

איך לומדים את שיטת מיינדפולנס

ממי ואיפה לומדים מיינדפולנס?
מאד חשוב ללמוד מיינדפולנס ממורה מיומן שעבר הכשרה רשמית להוראת מיינדפולנס.
המורה בעצמו הולך בדרך הזו כבר שנים רבות , מתרגל ומתאמן בעצמו וממשיך ללמוד ולהתפתח.
אפשר להצטרף לסדנת מיינדפולנס שזה בעצם קורס מסודר עם תכנית לימודים בינלאומית בשם
  MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction. k. 

MBSR – זה קורס להפחתת מתח ולחץ שפיתח ג'ון קבט זין (John Kabat-Zin) , מדען אמריקאי שבזכותו MBSR הפכה
להיות התכנית הבינלאומית ל לימוד מיינדפולנס.
אני שמחה שההכשרה שלי כוללת גם הכשרת מורים ל MBSR וגם הכשרת בתכנית תלת שנתית בתרפיה מבוססת
מיינדפולנס כך שאני גם מלמדת קורס מיינדפולנס MBSR . ניתן להזמין גם קורסים בהתאמה אישית לפי צרכי הקבוצה.
כמו כן אני עוסקת בטיפול במיינדפולנס בקליניקה בתהליכים אישיים.
כמו כן אפשר להצטרך לקורס מיינדפולנס הדיגיטלי שהוא קורס מיינדפולנס אינטרנטי – און ליין שפיתחתי : 
מיינדפולנס לעשות שקט בראש.

קורס מיינדפולנס מלווה בתכנים תאורטיים, תרגול מדיטציה ושיתוף לקבלת משוב על התרגול.
המשתתפים מקבלים הדרכות מוקלטות של מדיטציה וכל השיעורים נשארים שלך לכל החיים.

תשומת ליבך לאפשרויות ללימוד מיינדפולנס:

קורס הדגל
מינדפולנס און ליין מעשי לשקט נפשי

מגוון קורסים נוספים ביימדנפולנס