וגר הורה עם ילד מבוגר - מיינדפולנס | Mindfulness | קורסים מיינדפולנס | קורס מיינדפולנס | אנה נווה לדרמן
מיינדפולנס אנה נווה לדרמן
מיינדפולנס - אנה נווה לדרמן
בבית קורונה

וגר הורה עם ילד מבוגר

אחד מתופעות העת הזו היא מתח בתוך המשפחה כאשר "ילדים" חוזרים לגור עם ההורים המבוגרים בגלל מצוקה כלכלית. ולפעמים זה "ילדים" עם הילדים שלהם. וככה אנשים בגילאים בוגרים ולעיתים אפילו בגיל השלישי מוצאים את עצמם שוב עם בית מלא ., השקט שהתרגלו אליו נעלם ויש צורך לעצב מחדש את מערכות היחסים. שהרי הילדים כבר לא ילדים. בזמן שעבו את הבית סיגלו לעצמם הרגלים חדשים שלא בהכרח מתאימים להורים ,לעיצים הם מגיעים בתחושת כשלון ומצוקה וגם הם זקוקים לפרטיות שלהם ובקיצור- נהיה בלגן לא קטן. 

זו מציאות חדשה בין אם כי מלכתחילה המשפחות גרות ביחד או בסמיכות ואין באמת הפרדה בין הבתים או אם זה כי בגלל המצב משפחות נאלצו להתאחד בגלל קשיים כלכליים של הילדים שמצאו את עצמם ללא פרנסה וחזרו להורים ביחד עם הנכדים  או מכל סיבה אחרת.

אם ברוב המצבים הבעיה העיקרית של בני הדור השלישי היא הבדידות שנכפתה עליהם בשנה הזו הרי שבמצב הזה ההתמודדות היא אחרת. במציאות הזו מבוגרים , סבא וסבתא, מוצאים את עצמם לחוצים ובהצפה רגשית לעיתים בגלל החרדה הבריאותית בחשיפה לבני המשפחה האחרים שבאים במגע עם העולם החיצון או בגלל אינטנסיביות בשהייה המשותפת .

כמה סיבות להצפה הרגשית  אצל המבוגרים כאשר המגורים משותפים :

  1. חרדה בריאותית – הילדים והנכדים מסתובבים, באים במגע עם אנשים והמבוגרים חרדים שמא ידבקו ויחלו בקורונה
  2. בניגוד לימי שגרה בהם גם אם גרים בקרבה או אפילו ביחד – לכל אחד מבני המשפחה יש את עיסוקיו הרי שעכשיו רבים עברו לעבוד מהבית וכשגרים ביחד כולם רוב שעות היום ביחד. הדבר יוצר חיכוכים, המבוגרים מתקשים להכיל את דרך החינוך של הנכדים ונוצרים מתחים הדדיים
  3. המבוגרים שהיו רגילים לשגרת חיים משלהם מוצאים את עצמם שאובים לטיפול בנכדים לאו דווקא כי זה מה שהיו רוצים לעשות 
  4. הילדים הבוגרים – חסרי סבלנות, לא רוצים שיתערבו להם באורח החיים וקשה להם לחזור להיות הילדים שאומרים להם מה לעשות והתחושה שלהם היא שהעצמאות שלהם נפגעת.

איך אפשר להיות ביחד וגם לחוד ולצאת מהתקופה הזו בשלום ?

  1. הקשבה פנימה – קחו לכם זמן עם עצמכם (ואולי כדאי להיעזר באיש מקצוע ) להגדיר לעצמכם מה מתאים לכם- מה הגבולות שלכם ואיך הייתם רוצים שהחיים יתנהלו
  2. גבולות – מותר לכם בשלב הזה של החיים להגיד "לא" ולהתעקש על נהלי הבית שלכם כפי שמתאים לכם .
  3. גמישות – אחרי הגבולות אפשר להתגמש. כשהגבולות ברורים קודם כל לכם ואחר כך גם לילדים – אפשר לעגל פינות ולהבין שכולם במצוקה בעת הזו
  4. זמן משלכם – חשוב שתוכלו להמשיך בפעילות שמשמחת אתכם – הרצאות, פעילות גופנית או כל דבר אחר. את הילדים שלכם כבר גידלתם ואין סיבה שעכשיו תוותרו על כל מה שעושה לכם טוב בגלל הנסיבות האלה. מותר לכם ואפילו רצוי לשמור על שגרת יומכם ועיסוקים שאתם יכולים לקיים גם היום.
  5. תלמדו לבקש השתתפות של הילדים והנכדים במטלות – סידור הבית, הכנת ארוחות , כביסה וכן הלאה.
  6. תקשורת – זה הבסיס.
    • תארגנו מפגש משפחתי בו תציבו את מה שהבנתם שמתאים לכם מכל מה שרשמתי כאן למעלה. תקשיבו לתגובה של בני המשפחה. תנו להם מקום לבקשות שלהם.
    • תשאלו שאלות את בני המשפחה ותנו להם מקום לבקשות ולצרכים שלהם ותנהלו על זה שיחה במקום שיש התנגשות
    • קיבעו זמן למפגש משפחתי שבועי לשיח פתוחה – מה עבוד בשבילכם ומה לא ואיך אפשר אחרת. אל תחכו שדברים יצטברו בבטן.
  7. אל תשכחו ליהנות – יש יתרונות לביחד. תמצאו דרכים לעשיה משותפת ותהיו יצירתיים .
  8. הנחיות הבריאות תדרשו מבני המשפחה להקפיד על ההנחיות. אם הם מסתובבים בחוץ ואתם חוששים – תדרשו שגם בחוץ יקפידו על אי התקהלות, שמירת מרחק ומסיכה , שירחצו ידיים מיד עם הכניסה הביתה. אם עדיין אתם חוששים – גם בבית שישמרו מכם מרחק.בודאי שגם בני המשפחה רוצים לשמור עליכם .
  1. תבדילו בין מחשבות למציאות. תזכרו שלא כל המחשבות הן עובדות. תקראו, תלמדו את הנושא ואת הסיכונים המציאותיים . לא חייבים להאמין לכל ההפחדות מצד שני כן להיות זהירים.

    10. השקיעו בחיזוק מערכת החיסון הנפשית והפיזית

    • חיזוק הגוף– הקפידו על תזונה בריאה, פעילות גופנית כולל הליכות בסביבת הבית ופעילות שנעשית און ליין כמו יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז , צריכת תוספים כמו ויטימין סי, די ואבץ. טפלו בבעיות בריאות אחרות אם יש לכם כאלה.
    • חיזוק התודעה– תתעקשו לעשות דברים שמהנים ומעניינם אתכם. המנעו מצריכת יתר של טלויזיה ובעיקר חדשות , שימרו על הקשרים החברתיים שלכם בדרכים האפשריות
    • הפסיקו להאבק עם המציאות. תתמקדו במה שטוב בסיטואציה. זו גם הזדמנות נהדרת לחיזוק היחסים ובעיקר- להיות ממורמרים וכועסים על המצב לא רק שלא עוזר אלא אפילו מזיק. לכן מוטב לפתח קבלה לעובדה שככה זה עכשיו ואין הדבר בשליתכם.
    • שימרו על אופטימיות , רוגע ורוח איתנה. אלה מחזקים את מערכת החיסון . הפחתת מתח נפשי הכרחית לחיזוק מערכת החיסון . אחת הדרכים המוכחות מדעית היא תרגול מיינדפולנס – דרך מוכחת להפחתת מתח נפשי וחיזוק מערכת החיסון הפיזית והנפשית

ובסופו של דבר תזכרו שהכל עובר. גם התקופה הזו תעבור. תשאלו את עצמכם איך תרצו לזכור את הפרק הזה . מה תרצו בעתיד לחשוב על עצמכם ועל כל המצב הזה   ,
ומה יאפשר לכם היום להיות האנשים האלה שאתם רוצים לאהוב בדיעבד כשתחשבו על זה בעוד שנה או שנתיים. 

לפרטים על קורס מיינדפולנס דיגיטלי – לעשות שקט בראש

בלי לצאת מהבית ובלי תלות בקבוצה 

קראו כאן – מיינדפולנס- לעשות שקט בראש

אהבתם? שתפו את הפוסט:
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב print
Print

לפרטים נוספים
חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

ברוכים הבאים
אני שמחה שקפצתם לבקר באתר שלי!
אי הוודאות של המציאות שמשתנה לנו,
מביאה איתה סטרס ותחשות מעיקות.
המיינדפולנס עבורי היא שליחות ודרך חיים ובמיוחד בימים אלו, של תקופת הקורונה, אני כאן לעזור. בשיחות ועידה בזום, או בכל אפליקציה אחרת.
 
דילוג לתוכן